Gastheerschap
Het VVV Inspiratiepunt in ’t Blaeuwe Huus in Ouddorp was ondanks Corona in 2020 meer dan 1.800 uur geopend voor toeristen, ondernemers en bewoners. 12 maanden lang hielpen wij meer dan 20.000 personen – naast het Inspiratiepunt – via telefoon, mail en social media.
Inspiratiepunt 2.0
Het VVV Inspiratiepunt bood al veel maar gaat nóg meer bieden. In 2020 werd een plan bedacht om meer specifieke doelgroepen te trekken met interessante arrangementen en activiteiten in samenwerking met ondernemers.
Inspiratie-wanden
Wij zorgden voor twee inspiratiewanden op De Menheerse Werf en bij ASeal waarmee gasten vanaf locatie live met ons konden chatten voor vragen. In het winkel-centrum Oude-Tonge volgt deze in kwartaal I in 2021.
Identiteit bepalen
Wat is de identiteit van het eiland en hoe vertaalden we deze naar een creatieve boodschap? Wij organiseerden diverse brainstormsessies met ondernemers & gemeente en definieerden het eiland als ‘merk’.
Merkgids
Wij ontwikkelden vervolgens samen met een creatief bureau een merkgids inclusief identiteitsbeschrijving, kernwaarden, een visuele stijl en een dijk van een verhaal.
Eilandfilm
De identiteit en ambities van het eiland vingen wij in een film van 90 seconden. Bestemd voor ‘interne’ communicatie op het eiland.
Beeldbank
Ten behoeve van eigen gebruik en gebruik door eilandpromotors is er een beeldbank samengesteld die in 2021 stap voor stap wordt gevuld.
Sponsoring TOF
Sponsoring van het magazine TOF. Draagt bij aan interne trots op het eiland en biedt mogelijkheden voor contentdeling.
Eilandmagazine
Bedenken van een breed magazineconcept (wonen, werken & recreëren) dat bijdraagt aan het uitdragen van het eilandgevoel aan gasten en bezoekers. Het magazine wordt gelanceerd in kwartaal 2 in 2021 en biedt redactionele mogelijkheden voor ondernemers.
Website recreatie
In januari 2021 lanceren we een splinternieuwe website voor toeristen en bezoekers. Doelstelling is meer (merk)beleving, een specifieker aanbod voor doelgroepen en ondernemers helpen in hun leadgeneratie.
Wonen op GO
Uitdragen dat het eiland een mooie plek is om te wonen, is ook opdracht van Eilandmarketing. 2020 stond in het teken van inventarisatie met betrokkenen. We starten kwartaal 1 van 2021 met een website waarin wonen centraal staat. De ‘woonpropositie’ zal de komende jaren in een breder comité verder ontwikkeld moeten worden.
Werken op GO
Uitdragen dat werken op het eiland kansen biedt, is ook opdracht van Eilandmarketing. 2020 stond in het teken van inventarisatie met betrokkenen. Het werkvraagstuk is groot op het eiland. We starten kwartaal 1 van 2021 met een website waarin het werken op het eiland wordt geëtaleerd. Ook de ‘werkpropositie’ zal de komende jaren samen met partners verder worden ontwikkeld.
Website Blauwe Stapper
Om in 2020 snel in te kunnen spelen op veranderingen door Corona maakten wij 6x een digitale Blauwe Stapper, in zowel NL als Duits. De website had duizenden bezoekers. In 2021 wordt deze agendafunctie ingevuld met de nieuwe website.
Website Eilandshoppen
Om het lokaal winkelen op het eiland te promoten ontwikkelden wij de website ‘eilandshoppen’. Van meer dan 100 winkels zijn nieuwe foto’s gemaakt en teksten geschreven. In 2021 krijgen alle winkels op het eiland een eigen pagina op de nieuwe website.
Brochure Natuur
Welkom brochure
Brochure met de highlights van het eiland die wij specifiek maakten voor accommodatie-eigenaren die deze gratis aan hun gasten kunnen verstrekken. Ook volop beschikbaar in 2021.
Eilandgevoel video’s
Wij maakten 4 prachtige woonvideo’s van eilandbewoners die op autenthieke wijze en vanuit verschillende perspectieven het eilandwonen belichten.
Bestemmingsgids online
Duurzame recreatie is hot. Reisplatform Honeyguide ontwikkelde samen met ons een online bestemmingsgids van het eiland.
Eropuit eilandkrant
Veel bezoekers hebben behoefte aan een praktisch overzicht van ‘wat is er hier te doen?’ Daarom wordt momenteel nagedacht over een nieuw concept voor een ‘Eropuit Eilandkrant’ Verspreiding gaat vanaf het voorjaar in 2021 plaatsvinden via een groot aantal distributiepunten.
Video Tulpen
De tulpenvelden zijn elk voorjaar een terugkerend fenomeen op Goeree-Overflakkee. Op borden in de tulpenvelden werd een QR-code afgebeeld waarmee bezoekers aan de hand van deze video een kijkje achter de schermen kregen.
Campagne website najaar 2020
Speciaal voor ondernemers is er een najaarscampagne (‘lekker uitwaaien’) gelanceerd met als doel: traffic naar hun websites. Het resultaat: 14000 bezoekers en ruim 3100 clicks naar achterliggende sites.
Vlog mountainbike
We maakten een stoere vlog van de mountainbike route op de Kop van Goeree. En door wie kun je die beter laten maken dan de fanatieke liefhebbers zelf?
Fietsvlog Eiland
Fietsvlogger Jessica de Korte trapte de nodige kilometers op uitnodiging van Eilandmarketing Goeree-Overflakkee.
Eilandvlaggen
Wij nodigen bezoekers uit om hun ‘horizon te ontdekken’. En dat willen we graag uitstralen. Daarom maakten wij een mooie reeks vlaggen die voor eilandpromotors beschikbaar zijn
Erfgoed magazine
Wij maakten samen met Provincie Zuid-Holland het Erfgoedmagazine inclusief Erfgoedmagazine junior. Zo blijft het erfgoed voor de toekomst behouden.
Special havenkanalen
Over de geschiedenis van de havenkanalen – als onderdeel van de Erfgoedlijn – is van alles te vertellen. Voor de liefhebbers maakten wij samen met Provincie Zuid-Holland een fraaie uitgave.
Accommodatiegids oplage 20.000
VVV Goeree-Overflakkee verzorgt jaarlijks de accommodatie-vermeldingen van het eiland in de Zeeland accommodatiegids. Oplage 20.000. De gids verdwijnt in 2021 doordat VVV Zeeland wordt beëindigd.
Blauwe Stapper (niet verspreid)
Ontwikkelen magazine De Blauwe Stapper. Deze is volledig gemaakt, maar door Corona helaas niet gedrukt en verspreid.
Bereik advertenties 750.000+–
Eilandmarketing adverteerde in tal van titels gericht op specifieke doelgroepen. Totaal bereik meer dan driekwart miljoen consumenten.
Bereik najaars-campagne 3.800.000
Speciaal voor ondernemers is er een najaarscampagne ontwikkeld. Het aantal bereikte personen met zowel de online als advertentiecampagne was bijna 4 miljoen.
Bereik Facebook 2000.000+
Aantal volgers Facebook 18939
Bereik Facebook in 2020: 2000.000+
Bereik Instagram 550.000+
Aantal volgers Instagram 6.091
Bereik Instagram in 2020: 550.000+
Bereik Linkedin 40.000+
Aantal volgers Linkedin : 388
Bereik Linkedin in 2020 : 40.000+
Bereik 3 op Reis 800.000
Op 15 november besteedde het BNN/VARA programma # op Reis op prime time veel aandacht aan GO. Het aantal kijkers was met 800.000 groot.
Bereik Radio Rijnmond 275.000
In de zomer stond Goeree-Overflakkee een week lang centraal in de Zomertoer van Radio Rijnmond waarbij ook het online bereik met video op hun website groot was.
Groeiend bereik door Influencers
Influencers gaan een steeds belangrijkere rol spelen in het uitdragen van reisbestemmingen: zij combineren bereik met persoonlijke beleving. In 2020 werden er door ons diverse influencers benaderd waarmee honderduizenden mensen werden bereikt.
Bereik artikelen door persbezoek 300.000+
Goeree-Overflakkee genereert veel aandacht van de schrijvende pers. Hiermee bereikten wij meer dan 300.000 consumenten in 2020.
Bereik e-mail nieuwsbrief 4x 12.000
Dit jaar verstuurden wij 4x een e-mailnieuws-brief naar 12.000 ingeschreven consumenten.
Beursdeelname Gent
In februari 2020 namen wij met een fraaie stand 2 dagen deel aan de populaire fiets- en wandelbeurs in Gent. Met als doel het bereiken van de Vlaamse doelgroep.
Website eilandmarketing
Eilandmarketing ontwikkelde een website waarmee stakeholders kunnen worden geïnformeerd over het doel, dienstverlening, projecten en resultaten.
Samenwerking woonpartners
In 2020 brachten wij alle makelaars van het eiland bij elkaar en organiseerde wij bijeenkomsten met de partners ban Huizen op Flakkee. Dit vertaalde zich naar een nieuwe aanpak van ‘Wonen op GO’. Dit wordt vertaald naar o.a. een nieuwe website in het eerste kwartaal van 2021.
Samenstellen arrangementen
Eilandmarketing stelt diverse arrangementen samen met als doel doelgroepsbeleving te vergroten en cross-selling onder ondernemers te bevorderen. Arrangementen zullen in 2021 als onderdeel van de nieuwe website worden gelanceerd.
Doe Goed Actie
Om de middenstand op het eiland economisch te helpen on coronatijd, heeft VVV/Eilandmarketing een Doe Goed Actie opgezet. In korte tijd is er een website en cadeau webshop ontwikkeld, zijn goede doelen, 60 middenstanders en 10 sponsoren betrokken en is de actie breed gecommuniceerd. De actie leverde meer dan 1.000 verkochte cadeaubonnen op en €10.250,- voor het goede doel.
Doe Goed resultaat
Op 15 november besteedde het BNN/VARA programma # op Reis op prime time veel aandacht aan GO. Het aantal kijkers was met 800.000 groot.
Eilandpromotors
Wij ontwikkelde een nieuw partner programma voor ondernemers om gezamenlijk Eilandmarketing en Eilandpromotie te bedrijven. Deelname kan al vanaf €0,-
E-mailing corporate
Aantal volgers Linkedin : 388
Bereik Linkedin in 2020 : 40.000+
Bezettings-barometer
Om meer inzicht te krijgen in de wekelijkse bezetting op het eiland, ontwikkelden wij de Bezettingsbarometer. Inmiddels delen 25+ ondernemers wekelijks hun gegevens.
Dashboard
Eilandmarketing heeft onderzocht welke mogelijkheden er zijn om meer inzicht te krijgen in eilandbezoek, -verblijf en -verkeer.
Brand research
Vanaf november 2020 neemt Eilandmarketing deel aan het Steden & Streken Merkenonderzoek. Hierbij wordt tweejaarlijks onder de reputatie gemeten van Nederlandse gemeenten, streken en provincies obv 21 prestatiefactoren.
Benchmarking
In 2020 zijn 10 kennissessies bijgewoond van zowel NBTC als Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Doel is inzicht krijgen in trends en ontwikkelingen GO tov andere Destinatie-organisaties in NL.